asuminen, elämäntilanne, terveys, Uncategorized

Hanki paremmat yöunet!

Loman jäljiltä moni on tottunut valvomaan ja unirytmi on siten päätynyt menemään aivan sekaisin. Liian vähäiset yöunet haittaavat työntekoa, tekevät ärtyisäksi, heikentävät muistia ja lihottavat. Kroonisesta väsymyksestä kärsiminen ei ole tosiaankaan terveellistä. Jaksamisesta kannattaa pitää huolta. Unensaantia voi onneksi helpottaa yksinkertaisilla nikseillä.

1. Tuuleta asunto

Unta on vaikea saada, jos kotona on tunkkainen ilma. Pieni viileys ei ole pahasta, vaan auttaa rentoutumaan. Hengittele ikkunasta raikasta happea ja tuuleta tarvittaessa vuodevaaatteesi. Siistissä ja raikkaassa kodissa on helppo nukahtaa.

2. Vältä raskasta ateriaa iltaisin

Jos kärsit uniongelmista, sinun kannattaa välttää paljon energiaa sisältävän illallisen syömistä.  Etenkin kofeiinia, alkoholia tai sokeripitoisia ruokia kannattaa välttää. Uniongelmaisen kannattaa rauhoittaa oloaan sen sijaan esimerkiksi jugurteilla, rahkoilla, vihanneksilla tai puuroilla.

3. Koita pitää kiinni säännöllisestä päivärytmistä

Unensaannin helpottamiseksi kannattaa pitää säännöllisestä päivärytmistä mahdollisuuksien mukaan kaikkina viikonpäivinä. Näin väsymys iskee aina samaan aikaan etkä joudu kierimään valveilla sängyssä jokaisen unirytmiä sekoittaneen viikonlopun jälkeen.

4. Ulkoile iltaisin

Koko päivää ei kannata missään nimessä viettää sisätiloissa. Lyhytkin iltakävely tuulettaa kehoa ja mieltä mukavasti. Jos kello on myöhä, älä kuitenkaan rasita itseäsi fyysisesti liikaa. Urheilu tunnetusti helpottaa unensaantia, mutta rankkaa liikuntaa ei kannata harrastaa juuri ennen nukkumaanmenoa, vaan mieluummin alkuillasta.

5. Pysy kaukana tv:stä ja tietokoneesta

Illan venähtäessä on helppo jumittua selaamaan nettisivuja, chattailemaan ystävien kanssa tai tuijottamaan tv-sarjoja. Ruudun tapittaminen on kuitenkin tunnetusti yksi tehokkaimmista keinoista yöunten karkottamiseen. Malta sammuttaa sähköinen media paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Lue sen sijaan vaikka lehtiä tai kirjoja ja kuuntele rauhallista musiikkia. Älä kuitenkaan lue kirjoja, jotka ovat niin jännittäviä, että niiden laskeminen käsistä olisi mahdotonta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *